De kracht van een handgranaat!
Een ander punt waaraan ik me erger is dat ze de vergelijking met een handgranaat ook al maakten toen ik nog een klein mannetje was (zo'n twintig jaar geleden). Ik was toen tien jaar en toen werd er over betonstrijkers precies hetzelfde gezegd. De betonstrijker bevatte (als ik Google mag geloven) nog geen 10 gram kruit, terwijl de Cobra 6 een kruitgewicht heeft van 48 gram, waarvan 22 gram voor de fontein is en dus 26 gram voor de knal is bedoeld.
Het is allemaal dus gewoon bangmakerij van de politie, danwel overheid. Begrijp me niet verkeerd; ik ben absoluut geen fan van dit spul en vind ook dat het niet gelegaliseerd moet worden, maar een beetje realiteit omtrent dit stuk vuurwerk is wel op zijn plaats.
02-'15 Maken wij niets mee?
10-'14 De ideale auto...?
Reacties
En de overlast komt voornamelijk door illegaal geïmporteerd vuurwerk. Let op, "illegaal", als in "toch al verboden". Wat voor zin heeft het aanscherpen van regels als de huidige al niet eens nageleefd worden? Ga liever handhaven, controleer het vuurwerk bij mensen die het overdag op oudjaarsdaf afsteken en neem het in beslag van minderjarigen. Spreek ouders hier op aan, voorkom invoer aan de grens. En maak hier ook eens Europese afspraken over, ik rol hier zo België in en kom aan bergen illegaal kruit zonder dat er een haan naar kraait. Dan pak je de overlast aan en kunnen we allemaal een fijn oud en nieuw feest houden met legaal vuurwerk, flesje bubbels en oliebollen. Een gelukkig 2015 iedereen
Wereldwijd durf ik dat tegen te sprekenmigchiell schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:41:
Er vallen anders veel meer doden en gewonden door vuurwerk dan door handgranaten...
Ja...toch is de klap een stuk minder dan bij een handgranaat.
Hier wel ja, maar dat heeft niks met mijn blog te maken.migchiell schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:41:
Er vallen anders veel meer doden en gewonden door vuurwerk dan door handgranaten...
Vervelende van een handgranaat is alleen dat ie fragmenteerd/vol zit met stalen balletjes, en dat maakt hem zo slecht voor je gezondheid, ook op flinke afstand. Een Cobra 6 heeft dat niet.
Maar, het is vooral bangmakerij, uiteraard. En dankzij die bangmakerij is vooral legaal vuurwerk opeens heel slecht en eng, terwijl 99% van de problemen komt van illegaal vuurwerk.
Overigens, het valt mij op dat ik bij de Action, Lidl en Aldi al het nodige siervuurwerk heb gezien. Mooie maas in de wet ontdekt?
Nee, dat is allemaal categorie 1 vuurwerk en mag heel het jaar door verkocht en afgestoken worden.VasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:53:
Overigens, het valt mij op dat ik bij de Action, Lidl en Aldi al het nodige siervuurwerk heb gezien. Mooie maas in de wet ontdekt?
bron: http://www.nu.nl/binnenla...spaalbom-voorschoten.html... De [vuurwerk]bom ontplofte alsnog, met een kracht van zes handgranaten.
Maar 3 dagen* lang afsteken is idioot. (het illegale geknal is sinds deze week al bezig)
Als je regelmatig lekker zwaar wil knallen ga dan gewoon mee naar de schietbaan. Een paar zwart-kruit klappers in de schiettunnel gaan harder dan menig strijkertje. Voila, probleem opgelost.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 december 2014 15:26]
1 zandkorrel is aanzienlijk minder zwaar dan 1 .22 kogel. Maar als die zandkorrel maar een snelheid bereikt dis hoog genoeg is, zal de kinetische energie van de zandkorrel ervoor zorgen dat bij impact heb getroffen object hetzelfde ervaart als bij de .22
Een olifant kan tot 7000 kg wegen. De gemiddelde dame op dure pumps weegt misschien 70kg. Toch kan de olifant wel zonder problemen op gras lopen. De dame in pumps niet. De uitgeoefende krachten tussen de twee oppervlakken (gras en "voet") is aanzienlijk verschillend.
Oftewel, misschien dat een Cobra6 niet dezelfde ingredienten bevat als een handgranaat; het is desondanks omgerekend in een bepaalde eenheid, dus wel mogelijk om deze twee met elkaar te vergelijken. Vergeet even niet dat je 9 Cobra6 tegelijk moet afsteken om aan hetzelfde "ontplofbare gewicht" te komen als een standaard M67 granaat (deze bevat minstens 180 gram explosieven). Durf jij 9 Cobra's samen te persen in een leeg blikje cola en deze aan te steken?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 december 2014 17:24]
Even naar de schietbaan? Wil je een leuk wapen hebben, ben je jaren verder, de boel is behoorlijk ingeperkt na alphen aan de rijn, en ja, zwartkruit valt daar grotendeels ook onder.-RetroX- schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:25:
Beetje vuurwerk is traditie en mag van mij wel blijven.
Maar 3 dagen* lang afsteken is idioot. (het illegale geknal is sinds deze week al bezig)
Als je regelmatig lekker zwaar wil knallen ga dan gewoon mee naar de schietbaan. Een paar zwart-kruit klappers in de schiettunnel gaan harder dan menig strijkertje. Voila, probleem opgelost.
Je krijgt nu een .22LR in je handen gedrukt, natuurlijk, ik wil nog steeds niet aan de andere kant van de loop staan, maar, het stelt niet heel veel voor.
Komt er iemand met een goed argument, moet hij maar wegwezen omdat het je niet aanstaat?friggler schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:46:
[...]
Ja...toch is de klap een stuk minder dan bij een handgranaat.
[...]
Hier wel ja, maar dat heeft niks met mijn blog te maken.
Dat hoef je mij niet te vertellen, ik sta minimaal 1x per week op de baan ;-)VasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:47:
[...]
Even naar de schietbaan? Wil je een leuk wapen hebben, ben je jaren verder, de boel is behoorlijk ingeperkt na alphen aan de rijn, en ja, zwartkruit valt daar grotendeels ook onder.
Overigens mag je zwartkruit gewoon schieten hoor. Het kaliber is beperkt in de regelgeving maar de soort munitie niet. Na 1 jaar mag je gewoon naar 9mm over en een revolver schiet prima met zwart kruit. En voor de 'beginners' is natuurlijk ook gewoon hagel, dat werkt ook prima.
Mijn punt is, als je echt van knallen houdt en je toch elke keer een jaar kan wachten op een keertje knallen dan kan je net zo goed lid worden van een sv.
Ook ben ik tegen dingen als Cobra6 doordat het toch een beste klap heeft en net wat te gevaarlijk doordat er toch een heleboel flash in zit.
Tevens over de betonstrijkers: grappige dingen maar zelfs van Crorsair blijven ze "eng" en steek ook geen andere strijkers af dan van Corsair.
Maar een strijker heeft veel slappere huls en stop en daarom bouwt er minder druk in op en gaat hij ook minder hard knallen.
Offtopic:
Een cobra is leuk op zijn tijd maar wanneer jongetjes van 12 ermee rond lopen? Hoe komen die er zelfs aan?!
Persoonlijk zou ik nitraten legaliseren en 18+ maken terwijl 10>gram zwaardere straffen op zetten en de afsteek dagen naar 2-3 gooien. Ik moet wel het hele jaar de piraten hits aanhoren maar een rotje vaker als eens per jaar voor een paar uur afsteken mag niet.
Ik zeg helemaal niet dat er iemand moet wegwezen, ik geef alleen maar aan dat het argument niks met mijn blog te maken heeft, meer niet.Soldaatje schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:22:
[...]
Komt er iemand met een goed argument, moet hij maar wegwezen omdat het je niet aanstaat?
Enig idee hoe vervelend dat geknal is als je een paar kleine kinderen hebt? Blijkbaar niet, daarom: als je pech hebt worden om de haverklap wakker, huilen, willen niet verder slapen en zijn dan de hele dag onhandelbaar omdat ze te weinig geslagen hebben.. 1 dag per jaar naar het platteland vluchten is meer dan genoeg vind ik.[
Persoonlijk zou ik nitraten legaliseren en 18+ maken terwijl 10>gram zwaardere straffen op zetten en de afsteek dagen naar 2-3 gooien. Ik moet wel het hele jaar de piraten hits aanhoren maar een rotje vaker als eens per jaar voor een paar uur afsteken mag niet.
Nou ja, niks, het gaat er om wat gevaarlijker is: handgranaten of vuurwerk, of wat meer slachtoffers maakt, dat vind ik wel relevant omdat dat wellicht een overdrijving door de politie rechtvaardigt om het volk bang te maken of te waarschuwen of zo, voor vuurwerk.friggler schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:03:
[...]
Ik zeg helemaal niet dat er iemand moet wegwezen, ik geef alleen maar aan dat het argument niks met mijn blog te maken heeft, meer niet.
En ik vraag me af of die Cobra uit het filmpje we helemaal goed was. Ik heb ze wel eens een heftigere knal horen maken.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 december 2014 21:29]
In een granaat van onze defensie zit doorgaans een mengsel van 70-30% RDX (hoofdbestand deel van C4) en TNT. De gecombineerde detonatie snelheid ligt rond de 7000 -7500 m/s. Dit wordt veroorzaakt omdat de vaste stof omgezet wordt naar gassen. Deze gassen expanderen naar een reusachtige volume. Dit is als het ware de explosie.
Een Cobra 6 bestaat, zover ik weet voornamelijk uit Flash powder. Dit is een chemische verbinding van Aluminiumperchloraat. Het is een zout welke met een bepaalde begin energie een zeer heftige exotherme reactie opwekt. Het geeft een felle witte flits en meer ook eigenlijk niet. Echter,, in een Cobra 6 zit dit goedje in een dikke verpakking. De reactie die plaats vind bij het verbranden van het aluminium, komen gassen vrij. Juist omdat dit nergens heen krijgt krijg je die ontzettende doffe dreun. Pin mij er niet op vast, maar ik meen dat de detonatie snelheden van dergelijke stoffen rond de 1000-1500 m/s ligt.
Ik ben het zeker eens met het feit dat die dingen gruwelijk irritant zijn. Maar ik wordt echt boos dat mensen bang gemaakt worden met de vergelijk van lawine pijlen of Cobra 5/6 of wat dan ook met een hand granaat. Als en een hand granaat tussen je benen ontploft. Kun je deze benen aan de op het dak van je huis afrapen. Dit is een beetje de kracht waar we het over hebben met een handgranaat. Tuurlijk kun een hoop schade aanrichten met illegaal vuurwerk of een Cobra 6. Al helemaal als je er een tankje benzine aan vastknoopt een paar zakken spijkers omheen bindt.
Ik vind ook dat het, juist voor de doelgroep (jongere jongens), die toch wel veel shooters spelen e.d. dat het gebruik van een granaat als vergelijking een totale misser is. Ik zie namelijk bij mijn shooters geen ledematen in het rond vliegen als ik een granaatje gooi.
Ik denk dat ze beter af zijn om de effecten te laten zien van het gebruik van illegaal vuurwerk, dan deze te vergelijken met een handgranaat.
Zo moeilijk is het niet een potje neer te zetten met wat stenen er tegen voor stabiliteit. Dan steek je het voorzichtig via de zijkant aan en loop je een paar meter weg.
Maar nee, het nieuws moet laten horen dat er weer een kind slachtoffer is en dat vuurwerk zo slecht is. Maar niet zeggen dat hij er aan heeft zitten knutselen. En het kind in eerste geval al te jong was om vuurwerk in bezit te mogen hebben.
Ieder jaar hetzelfde gezeik, tegenstanders verdraaien de waarheid om zo hun zin te krijgen. Over een paar jaar is er geen vuurwerk meer, dat zal leuk worden zeg. Om 12:00 de lotto uitreiking dan maar bekijken.
Maar als je bepaalde soorten vuurwerk wélmag afsteken kan het heel lastig zijn om de huidige wet te handhaven. Ik ben niet voor een algeheel vuurwerkverbod, maar op het gebied van bestrijdbaarheid van het nu al illegale deel zou het op zich wel zijn voordelen kunnen hebben.WoutervOorschot schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:45:
Het is echt onzin, illegaal vuurwerk IS al illegaal(niet dat ik vind dat dat het moet blijven, maar dat terzijde) dus inperken helpt niet. Die knallen die je nu hoort ZIJN al illegaal. Als je dan het legale nog verder gaat inperken, zou je dan niet juist meer illegaal vuurwerk krijgen? Antwoord: Ja natuurlijk, het inperken van degenen die normaal doen doet niets tegen zij die illegaal/gevaarlijk doen!
Heb jij wel enig idee hoe vervelend het is wanneer je boodschappen moet doen en er een stel kleine kinderen rondlopen? Toch vind ik dat die ook vaker dan eens per jaar buiten mogen komenA_K schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:16:
[...]
Enig idee hoe vervelend dat geknal is als je een paar kleine kinderen hebt? Blijkbaar niet, daarom: als je pech hebt worden om de haverklap wakker, huilen, willen niet verder slapen en zijn dan de hele dag onhandelbaar omdat ze te weinig geslagen hebben.. 1 dag per jaar naar het platteland vluchten is meer dan genoeg vind ik.
Ik begrijp dat het vervelend is etc maar dat zijn wel meer dingen... Piraten hits, te grote uitlaat, poep op de stoep en buren die de bbq aan hebben.
@TS: Ik ben het met je eens dat de politie overdrijft als het om illegaal vuurwerk gaat. Het feit blijft gewoon dat er jaarlijks steeds meer zwaar vuurwerk wordt afgestoken. Dit feit is inherent aan meer ongelukken met levenslange gevolgen. Dat er mensen tussen zitten die goed om kunnen gaan zal hier helaas weinig aan veranderen.
Ik heb vroeger ook weleens een groene strijker gehad die na het ontsteken bijna direct af ging. Het gevolg was een gevoelloze hand voor de rest van de dag. Die tijd waren groene strijkers echter het zwaarste spul wat we konden krijgen. Had ik toen het vuurwerk gehad wat ik nu kan krijgen was het vast anders afgelopen.
Inmiddels zijn we in een tijdperk aangekomen waarbij er zoveel vernieling door vuurwerk plaatsvindt dat gemeenten oproepen om ons best te doen om minder dan xx.xxx,-- aan vuurwerk schade aan te richten. Wanneer dit lukt wordt hetzelfde bedrag gestoken in faciliteiten voor jongeren. Dit betekent voor mij dat we allang te ver zijn gegaan met heel het afsteken van vuurwerk. En nogmaals, er zitten genoeg mensen tussen die er prima mee om kunnen gaan en er al jaren van genieten, maar de rotte appels zorgen ervoor dat er ieder jaar minder toegestaan is en niet zozeer de kracht van het vuurwerk.
Mensen die illegaal vuurwerk afsteken doen dat meestal bij hun legaal vuurwerk, als dat weg valt, zullen veel mensen er van af zien om het spul uberhaupt aan te schaffen.
Daarnaast irriteer ik me mateloos aan de rommel en vernieling die deze onzin allemaal aan richt. Ieder jaar ligt mijn tuin en straat weer vol met die troep, want mensen ruimen hun zooi niet op. En ik heb al meerdere keren schade aan mijn auto gehad door vuurwerk kneusjes.
Ook heb ik nog een hond die volgens alle "vuurwerkfans" dan maar ander halve dag binnen moet blijven. Nee, rot op met je troep, kleuter!
Van mij mag het verbod gister nog ingevoerd worden...
[Reactie gewijzigd op zaterdag 20 december 2014 10:59]
Piratenhits kun je uitzetten, te grote uitlaten en poep op de stoep zijn al illegaal en jij zult ook vast wel eens de BBQ aansteken...dudee schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 08:41:
[...]
Heb jij wel enig idee hoe vervelend het is wanneer je boodschappen moet doen en er een stel kleine kinderen rondlopen? Toch vind ik dat die ook vaker dan eens per jaar buiten mogen komen![]()
Ik begrijp dat het vervelend is etc maar dat zijn wel meer dingen... Piraten hits, te grote uitlaat, poep op de stoep en buren die de bbq aan hebben.
Die knallen kunnen we niet voor schuilen, die hoor je binnen net zo hard als buiten, om over de schade nog maar niet te beginnen... Het is hier de gaza-strook niet.
Ik erger me de laatste tijd best wel aan de sameleving hier in nederland, altijd zijn er wel mensen die het ergens niet mee eens zijn en iedereen moet zich dan ineens aanpassen omdat de minderheid zich anders op de teentjes getrapt voelt.
zelf vind ik dat vuurwerk best moet kunnen 1 dag in het jaar. De meeste slachtoffers vallen doordat mensen zelf gaan knutselen aan het vuurwerk of niet goed plaatsen. Sommige legale potten zijn gevaarlijker dan het illegale spul doordat ze zo licht zijn en makkelijk omvallen.
Niemand heeft het over een totaal verbod van vuurwerk. Het gaat om de excessen die steeds maar verder toenemen. 'Vroeger' was de jeugd blij met astronauten en wat ratelbanden. Deed je gek knoopte je wat aan elkaar of gooide je alles op een hoop met wat kruit. Nu worden jerry cans met benzine en vuurwerk gevuld en koopt men knallers met de kracht van een lawinepijl.InGen10 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:27:
Wat een betutteling hier zeg, vuurwerk hoort er toch gewoon bij? En als kinderen het niet prettig vinden, tja: er is wel meer niet leuk in het leven. Iedereen is jong geweest en toen werd er ook gewoon vuurwerk afgestoken. Ik snap dus niet helemaal waarom kinderen er nu ineens niet meer tegen kunnen en er "gevlucht" moet worden..
Ik erger me de laatste tijd best wel aan de sameleving hier in nederland, altijd zijn er wel mensen die het ergens niet mee eens zijn en iedereen moet zich dan ineens aanpassen omdat de minderheid zich anders op de teentjes getrapt voelt.
zelf vind ik dat vuurwerk best moet kunnen 1 dag in het jaar. De meeste slachtoffers vallen doordat mensen zelf gaan knutselen aan het vuurwerk of niet goed plaatsen. Sommige legale potten zijn gevaarlijker dan het illegale spul doordat ze zo licht zijn en makkelijk omvallen.
Ik snap het punt wel, maar wordt er nu werkelijk gedacht dat mensen die jerrycans benzine gebruiken icm vuurwerk zich laten tegenhouden doot het legale aanbod en de afsteektijden verder in te perken? De consument die zich aan alle regeltjes moet houden wordt gestraft en de excessen blijven gewoon doorgaan met het illegale spul wat ze nu ook al doen, de pakkans is waarschijnlijk te klein of de straffen te laag..densoN schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:52:
[...]
Niemand heeft het over een totaal verbod van vuurwerk. Het gaat om de excessen die steeds maar verder toenemen. 'Vroeger' was de jeugd blij met astronauten en wat ratelbanden. Deed je gek knoopte je wat aan elkaar of gooide je alles op een hoop met wat kruit. Nu worden jerry cans met benzine en vuurwerk gevuld en koopt men knallers met de kracht van een lawinepijl.
Dat soort mensen zijn gewoon een gevaar voor zichzelf, en erger: omstanders. Er moet hier dan ook sterk tegen opgetreden worden, maar wel op een manier dat de rest hier niet de dupe van wordt.
Stop een cobra 6 maar eens een stukje plasic pijp, moet je zien wat er gebeurd met de explosiekracht.
Ik heb niks tegen vuurwerk, helaas zijn er altijd mensen die niet gehinderd door enige kennis van zaken de gekste dingen doen.
Maar goed dat de politie een beetje overdrijft vind ik in dit geval niet erg. Ook een niet gemodificeerde cobra heeft genoeg kracht om serieus schade aan te richten.
Een verhaal van de politie in de trand van "ach het valt allemaal wel mee in vergelijking tot een handgranaat" is ook niet de bedoeling.
Aan de andere kant, carbid kun je overal krijgen. Afhankelijk van wat je doet kun je ook daar dodelijke bommen mee maken. Je wilt echt niet in de buurt van een melkbus staan die uit elkaar spettert.
Lang verhaal kort, mensen moeten voorgelicht worden en vooral ZELF hun gezond verstand gebruiken. Zelfs een babypijltje kan je een oog kosten.
http://www.telegraaf.nl/b...en_vuurwerk_groeit__.html
http://www.nu.nl/politiek...ders-verbod-vuurwerk.html
Terwijl er wel voor miljoenen aan vuurwerk wordt verkocht en als ik het aan mensen in mijnomgeving vraag, (man, vrouw, jong en oud) ofwel men er geen problemen mee heeft of zelf graag afsteekt.
Edit: Was een reactie op dbhuis hierboven.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 20 december 2014 12:48]
Het legale spul is een totaal ander probleem. Het legale spul wordt ook steeds zwaarder (en mooier). Op zich niets mis mee máár, Nederland wordt ook steeds voller. Dat betekend dus meer vuurwerk in een steeds drukker gebied. Op een gegeven moment heb je gewoon een praktisch probleem.
Ook is het besef van vervuiling inmiddels gegroeid. Beetje vuurwerk is leuk maar het is een partij milieuvervuiling tot in het extreme. Nu kan je natuurlijk doen of je gek bent en de hele wereld naar de klote helpen maar dat lijkt mij in elk geval niet handig. Ik ben daarom voorstander van vuurwerkshows. Ja, er is vervuiling en het kost geld maar de kosten/milieugevolgen/risico's/schoonmaak/overlast is in verhouding een heel stuk gunstiger.
Ook voor de die-hard vuurwerkliefhebbers is dit alleen maar een betere oplossing: hoe meer vuurwerkshows er komen des te meer pyro-technici er nodig zijn. Dan kunnen die die-hards er zelfs hun werk van maken... lijkt me de oplossing ultima...
In de tijd van de SIRE campagnes (Je bent een rund als je met vuurwerk stunt) was de campagne vooral gericht op mensen die zelf aan het knutselen met vuurwerk waren. In die tijd waren nog niet de zware klappers op de illegale markt, of anders was het niet makkelijk te krijgen, omdat webshops toen nog niet of nauwelijks bestonden. Sommige mensen vonden het dus nodig om ze zelf te gaan maken, met alle gevolgen. Nu de illegale markt overspoelt wordt met zware klappers, zoals de Cobra serie, is zelfmaak niet meer nodig voor dat soort mensen en gebeuren er ook minder ongelukken. Ik heb het nu niet over de laatste jaren, maar meer over de jaren 90, toen er nog geen webshops waren.densoN schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:04:
Nu je het zeg arbraxas. Ik heb helemaal niet het idee dat er zoveel aandacht aan de preventie van verkeerd vuurwerk gebruik als jaren geleden wordt besteed. De gruwelijke reclames campagnes met kinderen die hun handen verloren maakte altijd wel wat los.
http://mijn-kijk-op.infon...-consumentenvuurwerk.html op deze pagina staat een lijstje met het aantal ongelukken
[Reactie gewijzigd op zaterdag 20 december 2014 14:19]
Wat een onzin. Legaal vuurwerk zorgt voor ongeveer 50% van de problemen/ongelukken niet 1%.VasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:53:
Er kan een vergelijkbare hoeveelheid explosief in zo'n Cobra 6 zitten als in een handgranaat, immers, een handgranaat is qua explosie niet heel zwaar.
Vervelende van een handgranaat is alleen dat ie fragmenteerd/vol zit met stalen balletjes, en dat maakt hem zo slecht voor je gezondheid, ook op flinke afstand. Een Cobra 6 heeft dat niet.
Maar, het is vooral bangmakerij, uiteraard. En dankzij die bangmakerij is vooral legaal vuurwerk opeens heel slecht en eng, terwijl 99% van de problemen komt van illegaal vuurwerk.
Overigens, het valt mij op dat ik bij de Action, Lidl en Aldi al het nodige siervuurwerk heb gezien. Mooie maas in de wet ontdekt?
Bron:
http://m.nrc.nl/nieuws/20...aar-letsel-wel-ernstiger/
Onzin bericht van jouw dus.
Afschaffen die hap. Er raken gewoon té veel mensen gewond door vuurwerk en voor de mensen die er niet aan mee willen doen (die niet het hele jaar door blijven knallen met die bijna-handgranaten, ja, hier in ROtterdam hoor je wekelijks, zelfs in de zomer, wel een paar knallen) is het alleen maar behoorlijk irritant.
Van mij mogen ze het gewoon beperken tot vanaf middernacht op aangewezen plaatsen tot 2 uur 's nachts. Ook prettiger voor de huisdieren.
Nogmaals, kansloze discussie, maar ik verwacht dat over een aantal jaar het gebruik toch flink ingedamd wordt. Nu nog die aandachtstrekkers op straat aanpakken die het hele jaar door blijven knallen. Je zult het niet eens meer herkennen als er iemand wordt neergeschoten.
VasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:53:
Vervelende van een handgranaat is alleen dat ie fragmenteerd/vol zit met stalen balletjes, en dat maakt hem zo slecht voor je gezondheid, ook op flinke afstand. Een Cobra 6 heeft dat niet.
Ja dus omdat er meerdere dingen vervelend zijn maakt 1 ding meer of minder niet uit?dudee schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 08:41:
[...]
Heb jij wel enig idee hoe vervelend het is wanneer je boodschappen moet doen en er een stel kleine kinderen rondlopen? Toch vind ik dat die ook vaker dan eens per jaar buiten mogen komen![]()
Ik begrijp dat het vervelend is etc maar dat zijn wel meer dingen... Piraten hits, te grote uitlaat, poep op de stoep en buren die de bbq aan hebben.
Eens (en ook met de rest van de post)densoN schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 10:16:
@dudee: je reactie slaat nergens op.
Vuurwerk heeft dus weldegelijk dezelfde klap als een handgranaat. Even ter vergelijking: het gaat niet om het kruitpercentage maar om de vorm. Een ronde handgranaat (model honkbal) is veel effectiever met ~40 gram kruit dan een ouderwets model (peer). Waarom? Vanwege de vorm.
Met een handgranaat tegen een losse muur doe je weinig schade trouwens. Is het echter in een kleine kamer is de schade vele malen groter door de luchtdruk.
Dat is alleen met een fragmentatiegranaat, die dankzij de Conventie van Geneve verboden is. Een "normale" handgranaat zitten geen stalen balletjes in (op Amerikaanse na, die hebben die conventie niet getekend). De buitenkant van de granaat versplinterd wel, maar verder zit er dus niets "extra" inVasZaitsev schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:53:
Er kan een vergelijkbare hoeveelheid explosief in zo'n Cobra 6 zitten als in een handgranaat, immers, een handgranaat is qua explosie niet heel zwaar.
Vervelende van een handgranaat is alleen dat ie fragmenteerd/vol zit met stalen balletjes, en dat maakt hem zo slecht voor je gezondheid, ook op flinke afstand. Een Cobra 6 heeft dat niet.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 20 december 2014 19:48]
Dan heb jij een best slecht huis lijkt mij, dat terzijde.OverSoft schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:04:
[...]
Piratenhits kun je uitzetten, te grote uitlaten en poep op de stoep zijn al illegaal en jij zult ook vast wel eens de BBQ aansteken...
Die knallen kunnen we niet voor schuilen, die hoor je binnen net zo hard als buiten, om over de schade nog maar niet te beginnen... Het is hier de gaza-strook niet.
Die grote knallen zijn heus geen rotjes hoor, wel wat sterker dus dan moeten we maar al het vuurwerk verbieden?
En wanneer ik dus 's nachts met een te grote uitlaat en dikke bas door de straat heen rij dan heb jij er geen last van?
Das toch raar ik heb last van die piratenhits het hele jaar maar dat mag en als ik een stukje vuurwerk eens per jaar wil afsteken word ik neer gezet als terrorist bijna..
Moeten we dan ook maar autos gaan verbieden? Helemaal nutteloos teveel ongelukken en behoorlijk irritant dat lawaai!TJRef schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 15:43:
Nutteloze blog dit. Een significante meerderheid van de nederlandse bevolking wil af van dat gekloot met vuurwerk. Ik ook. Of het nou op een boerenerf is of niet, daar heb ik geen boodschap aan. Als je dat gaat verbieden moet je niet gaan discrimineren en het alleen in de stad verbieden. En wat maakt het nou uit of het de kracht van een handgranaat heeft of niet, als het dichtbij ontploft zul je je de rest van je leven in schaamte leven als mensen je vragen hoe het toch komt dat je een arm of een been mist. Kansloze discussie.
Afschaffen die hap. Er raken gewoon té veel mensen gewond door vuurwerk en voor de mensen die er niet aan mee willen doen (die niet het hele jaar door blijven knallen met die bijna-handgranaten, ja, hier in ROtterdam hoor je wekelijks, zelfs in de zomer, wel een paar knallen) is het alleen maar behoorlijk irritant.
Van mij mogen ze het gewoon beperken tot vanaf middernacht op aangewezen plaatsen tot 2 uur 's nachts. Ook prettiger voor de huisdieren.
Nogmaals, kansloze discussie, maar ik verwacht dat over een aantal jaar het gebruik toch flink ingedamd wordt. Nu nog die aandachtstrekkers op straat aanpakken die het hele jaar door blijven knallen. Je zult het niet eens meer herkennen als er iemand wordt neergeschoten.
Op bepaalde plaatsen zijn auto's inderdaad verboden. En inderdaad, niet iedereen mag zomaar in een auto rijden. En aan auto's zitten specifieke veiligheidseisen plus jaarlijkse keuring én een verplichte verzekering.dudee schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:07:
[...]
Moeten we dan ook maar autos gaan verbieden? Helemaal nutteloos teveel ongelukken en behoorlijk irritant dat lawaai!
Dus ja, die vergelijking wel aardig op: eerst een cursus en dan pas afsteken op aangewezen plaatsen waarbij je ook verplicht bent je te verzekeren voor schade aan anderen.
Maar dat gebeurd toch ook? Vuurwerk voorlichtingen op school etc punt is met een rotje kan je nog niet eens een deuk in zacht pakje boter doen maar met een nitraat of zwaarder..-RetroX- schreef op zondag 21 december 2014 @ 15:06:
[...]
Op bepaalde plaatsen zijn auto's inderdaad verboden. En inderdaad, niet iedereen mag zomaar in een auto rijden. En aan auto's zitten specifieke veiligheidseisen plus jaarlijkse keuring én een verplichte verzekering.
Dus ja, die vergelijking wel aardig op: eerst een cursus en dan pas afsteken op aangewezen plaatsen waarbij je ook verplicht bent je te verzekeren voor schade aan anderen.
En wat wil je daarmee zeggen dan?dudee schreef op zondag 21 december 2014 @ 15:43:
[...]
Maar dat gebeurd toch ook? Vuurwerk voorlichtingen op school etc punt is met een rotje kan je nog niet eens een deuk in zacht pakje boter doen maar met een nitraat of zwaarder..
Een beetje vreemde vergelijking. Auto's hebben hun restricties, waaronder de snelheid, HET GELUID, de plekken waar ze mogen rijden en alle andere regels. Vuurwerk wordt door jan en alleman afgevuurd op plaatsen waar ook onschuldige voetgangers/huisdieren lopen.dudee schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:07:
[...]
Moeten we dan ook maar autos gaan verbieden? Helemaal nutteloos teveel ongelukken en behoorlijk irritant dat lawaai!
Om mijn mening iets te nuanceren mag er van mij ook best vuurwerk afgestoken worden op daarvoor aangewezen plaatsen waar iedereen zich dan wel aan houdt. Zodat de gewone mens nog gewoon op straat kan lopen en het gevaar kan ontwijken.
Maar ik vrees dat dat in een grote stad een erg moeilijke opgave wordt.
Overigens vind ik niet dat auto's afgeschaft moeten worden, maar het lawaai van deze auto's is wat mij betreft wel een grote last, vooral in de stad. Niet te vergeten de uitstoot. Als ik hier 's nachts door de stad loop ben ik bijna verbaasd hoe veel je eigenlijk hoort en niet hoort.
[Reactie gewijzigd op zondag 21 december 2014 16:26]
vuurwerk heeft toch ook retriscties en ook het geluid kwa DB?TJRef schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:20:
[...]
Een beetje vreemde vergelijking. Auto's hebben hun restricties, waaronder de snelheid, HET GELUID, de plekken waar ze mogen rijden en alle andere regels. Vuurwerk wordt door jan en alleman afgevuurd op plaatsen waar ook onschuldige voetgangers/huisdieren lopen.
Om mijn mening iets te nuanceren mag er van mij ook best vuurwerk afgestoken worden op daarvoor aangewezen plaatsen waar iedereen zich dan wel aan houdt. Zodat de gewone mens nog gewoon op straat kan lopen en het gevaar kan ontwijken.
Maar ik vrees dat dat in een grote stad een erg moeilijke opgave wordt.
Overigens vind ik niet dat auto's afgeschaft moeten worden, maar het lawaai van deze auto's is wat mij betreft wel een grote last, vooral in de stad. Niet te vergeten de uitstoot. Als ik hier 's nachts door de stad loop ben ik bijna verbaasd hoe veel je eigenlijk hoort en niet hoort.
4
Dat jij een nitraat wel hoort wanneer je binnen zit en een rotje aan het einde van de straat net zo erg als wanneer de buurman zijn koffiekopje op tafel zet.
Snap je jezelf nog wel? Je wilt regelgeving rond vuurwerk verruimen maar komt er mee dat het restricties heeft? Die wil je net kwijt.dudee schreef op zondag 21 december 2014 @ 18:08:
[...]
vuurwerk heeft toch ook retriscties en ook het geluid kwa DB?
4
[...]
Dat jij een nitraat wel hoort wanneer je binnen zit en een rotje aan het einde van de straat net zo erg als wanneer de buurman zijn koffiekopje op tafel zet.
Je laatste opmerking kan ik geen gehakt van maken. Overigens heb ik me vroeger prima weten te vermaken met rotjes. Als je vind dat ze niet hard genoeg knallen houd je ze toch gewoon naast je oor denk ik dan, je kan ze gewoon vasthouden zonder dat je vingers erg zeer doen. Snap niet waarom je zo nodig je vuurwerk aan de ene kant van de straat wilt afsteken en dan aan de andere kant gaat luisteren?
Tevens de laatste opmerking sloeg op het feit dat alles wat jullie als "hard" vinden gaan illegaal is dus verboden en dus is er nog steeds geen klagen anders dan het feit dat er misschien harder opgetreden moet worden tegen dit soort mensen.
Al ben ik van mening dat als je kwalitatief goed vuurwerk in de markt kan zetten dat toch wat harder knalt als een rotje en dan alles wat illegaal is harder aanpakt en vooral alles voor en na 31 december dat het nog best zou kunnen werken.
Tevens kan ik geen gehakt maken van jouw laatste opmerking
De misstanden van vuurwerk komt over t algemeen door verkeerd gebruik van de mensen die t gebruiken.
Ik zou zenuwachtiger worden als een kind/puber met vuurwerk staat te spelen. Dan een militair die met een granaat aan het spelen is. Van de militair weet ik dat hij weet wat hij doet.
Het filmpje van de granaat in de wasmachine en het "rotje" in de wasmachine zie ik weinig verschillen.
[Reactie gewijzigd op maandag 22 december 2014 11:31]
En ook geen wonder.. Granaat explodeerd bij een veel hogere snelheid dan gewoon buskruit, die knal van het rotje komt puur omdat de druk zich opbouwd.SeenD schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:31:
Ik heb een beetje een gevoel van "Guns don't kill people, people kill people"...
De misstanden van vuurwerk komt over t algemeen door verkeerd gebruik van de mensen die t gebruiken.
Ik zou zenuwachtiger worden als een kind/puber met vuurwerk staat te spelen. Dan een militair die met een granaat aan het spelen is. Van de militair weet ik dat hij weet wat hij doet.
Het filmpje van de granaat in de wasmachine en het "rotje" in de wasmachine zie ik weinig verschillen.
Er wel even rekening mee houden dat er in bijvoorbeeld een Cobra (en ieder andere illegale knaller) flashkruit (zilverkruit) zit en geen buskruit, zoals in de Nederlandse rotjes.dudee schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:48:
[...]
En ook geen wonder.. Granaat explodeerd bij een veel hogere snelheid dan gewoon buskruit, die knal van het rotje komt puur omdat de druk zich opbouwd.
Maar daar had SeenD het toch ook over?friggler schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:50:
[...]
Er wel even rekening mee houden dat er in bijvoorbeeld een Cobra (en ieder andere illegale knaller) flashkruit (zilverkruit) zit en geen buskruit, zoals in de Nederlandse rotjes.
Tevens zou flash in theorie minstens zo ongevaarlijk zijn als busskruit want flash word gemaakt met aluminium nog wat waardoor ontbrandingstemperatuur stukken hoger ligt.
Rotje stond tussen aanhalingstekens en hij refereerde aan het filmpje dat ReW postte (https://www.youtube.com/watch?v=1jYRG-TZZBY).dudee schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:06:
[...]
Maar daar had SeenD het toch ook over?
Tevens zou flash in theorie minstens zo ongevaarlijk zijn als busskruit want flash word gemaakt met aluminium nog wat waardoor ontbrandingstemperatuur stukken hoger ligt.
Nee hoor, ik heb gewoon een recent (14 jaar oud) huis. Als ze hier in de straat afsteken dan klinkt dat gewoon hard...dudee schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:38:
[...]
Dan heb jij een best slecht huis lijkt mij, dat terzijde.
Ja, wanneer de legale rommel wegvalt, zal er ook 99% minder illegaal zijn (zoals ik al zei...)Die grote knallen zijn heus geen rotjes hoor, wel wat sterker dus dan moeten we maar al het vuurwerk verbieden?
Je komt elke keer met je piratenhits en een te grote uitlaat, maar a) die zijn al illegaal en b ) die piratenhits kun je UITZETTEN...En wanneer ik dus 's nachts met een te grote uitlaat en dikke bas door de straat heen rij dan heb jij er geen last van?
Das toch raar ik heb last van die piratenhits het hele jaar maar dat mag en als ik een stukje vuurwerk eens per jaar wil afsteken word ik neer gezet als terrorist bijna..
En voor het gemak vergeet je de andere helft van mijn post over de schade maar even...
En over het feit dat er in andere landen waar zwaarder vuurwerk verkocht wordt geen overlast is: dat heeft een heel eenvoudige reden: particulieren mogen daar geen vuurwerk afsteken!
Daarnaast mis je blijkbaar ergens goed fatsoen, want blijkbaar geef je er niks om dat andere mensen het wel f*cking irritant vinden dat jij je kartonnen rolletjes op moet blazen of met een harde bas door de straat moet rijden... De meeste mensen zetten hun radio namelijk zachter als ze een woonwijk inrijden... Zonder naar je profiel gekeken te hebben weet ik 99% zeker dat je jonger bent dan 20 en 80% zeker dat je jonger bent dan 18....
(Zo niet, dan moet je jezelf als helemaal kapot schamen, je komt namelijk over als een kleuter...)
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 december 2014 09:56]
Even een kleine correctie. In heel veel landen waar ook het zware vuurwerk verkocht wordt mogen particulieren wel zelf vuurwerk afsteken. Belgie, Polen, Tsjechie, Italie, Spanje enz. Zie bijvoorbeeld dit kaartje: http://www.vuurwerktradit...anden/Europakaart_1.0.pdf (PDF)OverSoft schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:46:
En over het feit dat er in andere landen waar zwaarder vuurwerk verkocht wordt geen overlast is: dat heeft een heel eenvoudige reden: particulieren mogen daar geen vuurwerk afsteken!
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 december 2014 10:45]
Die lijst klopt niet helemaal, in verreweg de meeste landen is knalvuurwerk verboden. In Noorwegen zijn vuurpijlen zelfs verboden, vanwege de gigantische overlast die (voornamelijk jongeren met) vuurpijlen hebben veroorzaakt.friggler schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:41:
[...]
Even een kleine correctie. In heel veel landen waar ook het zware vuurwerk verkocht wordt mogen particulieren wel zelf vuurwerk afsteken. Belgie, Polen, Tsjechie, Italie, Spanje enz. Zie bijvoorbeeld dit kaartje: http://www.vuurwerktradit...anden/Europakaart_1.0.pdf (PDF)
Nu ben ik wel benieuwd in welke landen knalvuurwerk dan verboden is. In Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjechië en Polen is het sowieso niet verboden. Zoveel landen van dat kaartje blijven er niet over. Ik weet alleen dat Oostenrijk onlangs knalvuurwerk verboden heeft, maar bij welke landen nog meer dan?OverSoft schreef op donderdag 25 december 2014 @ 19:39:
[...]
Die lijst klopt niet helemaal, in verreweg de meeste landen is knalvuurwerk verboden. In Noorwegen zijn vuurpijlen zelfs verboden, vanwege de gigantische overlast die (voornamelijk jongeren met) vuurpijlen hebben veroorzaakt.
Zo vrij is het echt niet...
In België mag wel knalvuurwerk met flash afgestoken worden (tot 2 gram).OverSoft schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:31:
Noorwegen sowieso, België en Duitsland mag alleen klein knalvuurwerk (zoals onze astronauten) en niets met flash. Frankrijk is het binnen steden geheel verboden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo vrij is het echt niet...
Reageren is niet meer mogelijk