Maken wij niets mee?

Door friggler op donderdag 12 februari 2015 15:09 - Reacties (46)
Categorie: -, Views: 6.051

"Jullie maken niets mee," zei m'n 82 jarige oma toen ik een tijdje terug op visite was. Hiermee doelde ze op het feit dat onze generatie niets of nauwelijks vernieuwingen meemaakt in de wereld. Zelf heeft ze bijvoorbeeld de volledige ontwikkeling van de luchtvaart meegemaakt, ze heeft meegemaakt dat er mensen op de maan gezet werden, de tv kwam in het huishouden en natuurlijk heeft ze ook meegemaakt dat steeds meer processen (in haar geval in de schoenenindustrie) geautomatiseerd werden. Maar is het zo dat wij niets meemaken? Ik denk het niet. Als ik even nadenk wat ik in mijn vrij korte tijd (ik ben nu 30) meegemaakt heb, dan kom ik al snel op de volgende dingen in willekeurige volgorde:
  • De opkomst van de pc en wat later de laptop
  • De opkomst van het internet
  • De flatscreen tv werd ontwikkeld
  • De cd kwam in ons leven
  • De VHS en later de DVD kwam in ons leven
  • MP3 spelers kwamen op de markt
  • De mobiele telefoon werd gemeengoed
  • Volwassen spelcomputers kwamen op de markt (NES, SNES, Gameboy, enz)
Uiteraard vergeet ik nu een hoop, maar het ging me meer om het idee.

In de toekomst zullen we onder andere de zelfrijdende auto kunnen gaan verwelkomen. Of dit volledig gaat doorzetten is uiteraard nog niet zeker, maar de ontwikkeling is al erg ver. Contactloos betalen is nu in opkomst en de 3D printer wordt steeds goedkoper en zal misschien ooit bij de meeste mensen in huis staan. Ongetwijfeld komen er nog veel meer dingen aan, maar ik kan zo snel even niets bedenken.

Dan rijst natuurlijk de vraag waarom zij denkt dat wij niets meemaken. Hier heb ik natuurlijk over nagedacht en ik kom maar tot één conclusie en dat is dat mijn oma (die nooit geïnteresseerd is geweest in nieuwe technieken) totaal niet weet wat er op dit moment allemaal mogelijk is op computergebied. Dat is best jammer vind ik, want het kan ook haar leven makkelijker maken. Zo heb ik laatst een iRobot stofzuiger aangeschaft die volledig automatisch op bepaalde vooraf geprogrammeerde tijden mijn huiskamer stofzuigt. Ideaal voor de oudere mensen (en voor luie mensen, zoals ik). Helaas zegt ze bij alles dat ik opnoem wat ze kan gebruiken om haar leven wat makkelijker te maken: "dat kan ik toch niet." Zelf hoop ik nooit zo te worden en ik wil dan ook bijblijven met de techniek totdat ik dood ga, maar uiteraard heeft het er ook mee te maken dat mijn interesse hier ook ligt.

Volgende: Hoe verziekt is onze Tweakers-community? 09-'16 Hoe verziekt is onze Tweakers-community?
Volgende: De kracht van een handgranaat! 12-'14 De kracht van een handgranaat!

Reacties


Door Tweakers user sys64738, donderdag 12 februari 2015 15:18

Het is inderdaad vrij makkelijk om te zeggen dat de huidige generaties niets meer mee maken, als je je niet verdiept in alle dingen die nu spelen. Mijn oma van 92 heeft laatst haar laptop weg gedaan. Ze gebruikte hem toch te weinig :D

Maar het grootste ding dat onze generatie mee heeft gemaakt is inderdaad de opkomst van het internet. Flat Screen TVs en CDs zijn niet echt wereld veranderende dingen. Maar het internet heeft behoorlijk veel invloed op onze wereld.

Ik ben ook blij dat ik de opkomst van de PC mee heb gemaakt. Mijn kinderen snappen er niks van dat je vroeger geen computers, tablets of internet had.

Maar inderdaad. Ik vraag me ook af of ik ooit een afhaak moment ga krijgen en de "moderne" dingen niet meer kan volgen. Hoop het niet.

Door Tweakers user redbullet, donderdag 12 februari 2015 15:19

van hadmatig naar gedeeltelijk machinaal naar compleet automatisch is een hele andere verandering dan van cd naar dvd imho.

van alleen maar over het land heen rijden naar in de lucht vliegen (zelfs naar de maan) is anders als een benzine auto naar hybride.

Ik verwacht dat jullie oma zoiets bedoelt, wij maken verbeteringen mee niet de grote veranderingen.

Door Tweakers user mincedmeat, donderdag 12 februari 2015 15:23

Wij maken wel degelijk wat mee. Smartphones hebben de wereld in een aantal jaar compleet veranderd, en hebben zeer grote en merkbare effecten op de wereld, vooral in de armere landen.

Door Tweakers user TIGER79, donderdag 12 februari 2015 15:36

draadloze communicatie, straks zelfrijdende auot's, virtual reality, ontzettende sprong in medicatie/zorg (de gemiddelde leeftijd is heel wat anders dan in de jaren 40), misschien zien we nog de consumenten-ruimtevaart ontstaan ;)
nee, volgens mij gebeurt er zat, het is meer de vraag of je oma het mee krijgt en/of snapt :P

Door Tweakers user RobinHood, donderdag 12 februari 2015 15:50

Of, om het wat spannender te maken: Internationaal terrorisme. Bestond natuurlijk vroeger ook wel een beetje [Olympische Spelen in München, treinkapingen in Nederland] maar het is nu behoorlijk hot.

Door Tweakers user mvdam, donderdag 12 februari 2015 16:01

sys64738 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:18:
Maar het grootste ding dat onze generatie mee heeft gemaakt is inderdaad de opkomst van het internet. Flat Screen TVs en CDs zijn niet echt wereld veranderende dingen. Maar het internet heeft behoorlijk veel invloed op onze wereld.
Flat Screen (TV's) Geen wereldveranderende dingen? Zonder de uitvinding van de LCD techniek op deze manier was er geen mogelijkheid geweest voor dingen die de wereld veranderen zoals smartphones en tablets. :).

Door Tweakers user RobinHood, donderdag 12 februari 2015 16:05

LCD is opzich al gemeengoed sinds de 80's, kijk maar naar Gameboy's, digitale horloge's en schermpjes van videorecorders.. Ik weet niet in welke generatie jullie zitten, maar ik zit iig in een generatie later :+

Wat ik echt typisch voor deze generatie vind, is ook wel de opkomst van sociale media, en hoe belangrijk die lijken te zijn.

Door Tweakers user friggler, donderdag 12 februari 2015 16:48

VasZaitsev schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:05:
LCD is opzich al gemeengoed sinds de 80's, kijk maar naar Gameboy's, digitale horloge's en schermpjes van videorecorders.. Ik weet niet in welke generatie jullie zitten, maar ik zit iig in een generatie later :+

Wat ik echt typisch voor deze generatie vind, is ook wel de opkomst van sociale media, en hoe belangrijk die lijken te zijn.
Zoals ik aangaf ben ik zelf 30 en dus van bouwjaar 1984.

Door Tweakers user kmsch, donderdag 12 februari 2015 16:50

Stel eens dat we het concept 'luchtvaart' volledig van deze wereld schrappen. Geen vliegtuigen, geen vliegvelden. Alles gaat weer via boot, spoor en weg. Dat heeft een gigantische impact, maar ik twijfel of de impact groter is dan het schrappen van het concept 'internet'. Misschien dat de luchtvaart nu nog van groter belang is dan het internet, maar over 20 jaar? Ik denk eigenlijk van niet..

Door Tweakers user mux, donderdag 12 februari 2015 17:00

Veruit de grootste ontwikkeling is het internet. Het is bijna onvoorstelbaar dat er vroeger dingen waren die je gewoon niet kon weten zonder ontzettend diep in een onderzoeksveld te zitten. Vandaag de dag? Google het en 15 mensen hebben er uitgebreid over geblogd, youtube-filmpjes van etc. etc.

Omgekeerd bekeken: vroeger wist men geen drol van wat er in de wereld gebeurde. Het nieuws was niet veel beter dan nu. Hoe beperkt moet het zijn om toen geleefd te hebben!

Door Tweakers user jurgen1982820, donderdag 12 februari 2015 17:03

Hoezo gaan wij niets meer meemaken?

- We krijgen straks een reality programma over de bewoners van Mars.
- We gaan koude kernfusie meemaken.
- Drones die 24/7 in de lucht blijven door zonne energie om mensen in de gaten te houden.
- We kunnen straks onze dromen opnemen.
- En we gaan nog een heleboel problemen meemaken (oorlog, overbevolking, voedseltekort,...).

Door Tweakers user O88088, donderdag 12 februari 2015 17:07

Ik ben 'nog maar' 19 en volgens mij zijn de grootste ontwikkelingen de smartphone en de opkomst van internet/computers geweest.

Smartphone: waar je eerst allerlei aparte apparaten nodig had kun je nu hetzelfde en meer met 1 dingetje. Navigatie, rekenmachine, bellen, mailen, internetten, vermaak, 24/7 nieuws, binnen korte tijd kun je er mee gaan betalen, je kunt haast alles opzoeken.

Internet: ongelooflijk veel informatie en andere content. Even zoeken wat iets is, is nu binnen enkele seconden gebeurd. Je hebt geen boekenkast nodig voor een 12-delige encyclopedie, dat zoek je gewoon even op op Wikipedia. En steeds meer apparaten worden met internet verbonden met allerlei nuttige en minder nuttige toepassingen.

Door Tweakers user Haas_nl, donderdag 12 februari 2015 17:36

Ben bang dat we nog de complete robotisering van de arbeids intensieve arbeids krachten mee gaan maken.... Hoop dat ik dan net met pensioen ben want dat gaat me toch een gezeik op leveren.

Door Tweakers user Gmount, donderdag 12 februari 2015 17:50

mvdam schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:01:
[...]


Flat Screen (TV's) Geen wereldveranderende dingen? Zonder de uitvinding van de LCD techniek op deze manier was er geen mogelijkheid geweest voor dingen die de wereld veranderen zoals smartphones en tablets. :).
Maarja, is dat nu net zo spannend als het idee dat de aarde niet plat is maar rond? Dat de zon niet om de aarde draait maar andersom? Dat we in 1903 voor het eerste een machine gemaakt hebben die de lucht in ging? De eerst maanlanding? Het is natuurlijk een vergaande (r)evolutie, maar zo heftig als bovenstaande is het nu ook weer niet.

het heeft er denk ik ook een beetje mee te maken hoe snel de ontwikkeling van iets gaat.
Bijvoorbeeld onze smartphones werden twintig jaar geleden waarschijnlijk onmogelijk geacht. Maar wijs nu eens dé techniek aan die ze toch mogelijk heeft gemaakt? Het is een "langzame" evolutie geweest, net als bijvoorbeeld het internet. Je zou kunnen zeggen dat de basis hiervoor al is gelegd bij de uitvinding van het telegram. Dingen als de maanlanding en het eerste vliegtuig zijn een heel duidelijke first (na jaren van mislukkingen en onderzoek) Nu zijn er ook nog steeds wel firsts (eerste FHD scherm in smartphone etc) maar die zijn toch van te voren al te voorspellen. Het is gewoon wachten op de eerste telefoon met 4k scherm en de eerste provider die meer dan een Gb/s aan consumenten aanbied.

Door Tweakers user magnifor, donderdag 12 februari 2015 19:02

We leven, in mijn opinie, in een uiterst interessant tijdsperk:

- Opkomst van de smartphone waarbij de iphone de standaard heeft bepaald
- Opkomst van de tablet waarbij de ipad de standaard heeft bepaald
- Opkomst van internet
- Opkomst van mobiel internet
- Opkomst van smartwatches
- Opkomst van smartglasses, de Google Glass
- Opkomst van de elektronische auto waarbij Tesla de standaard heeft bepaald (vind ik)
- Opkomst van zelf rijdende auto's
- Opkomst van social media
- Opkomst van de personal assistent zoals Google Now en Siri
- Opkomst van de HD TV en binnenkort UHD.

Deze zijn misschien niet zo "groot" als de ontwikkeling van de lucht en ruimtevaart maar ze hebben een groot impact op ons leven en ben stiekem wel trots dat ik dit allemaal heb mee mogen maken en/of ga meemaken.

[Reactie gewijzigd op donderdag 12 februari 2015 19:03]


Door Tweakers user anessie, donderdag 12 februari 2015 19:28

Lijkt me dat internet alleen al een grotere impact heeft gehad op je eigen dagelijkse leven dan al die andere zaken die je oma opsomde.

Ik ga morgen nog eventjes starcraft 2 esports kijken, opgenomen in een Zuid Koreaanse studio met commentaar van 2 Amerikanen, live.

[Reactie gewijzigd op donderdag 12 februari 2015 19:31]


Door Tweakers user Ramon 73, donderdag 12 februari 2015 20:34

Oma van 82 heeft wel gelijk, want de evolutie van CRT naar LCD is een mindere dan van bewegend beeld in de bioscoop naar bewegend beeld in de huiskamer. Of van de vaste lijn thuis naar de eerste mobiele telefoon, zelfs al kostte die een of meer maandsalarissen en woog die 4kilo.

Door Tweakers user Hahn, donderdag 12 februari 2015 20:44

Oma heeft inderdaad best een punt. 'Niets' meemaken is wat overdreven, maar de grootste ontwikkelingen gebeuren als je met niks begint. Dan ga je van niks naar iets. Wat wij qua ontwikkelingen meemaken is vaak van iets ruws naar iets fijners.

De opkomst van internet is één van de weinige grote ontwikkelingen die je als twintiger (wat ik ben) echt mee hebt kunnen maken, is mijn mening.

Door Tweakers user Fly-guy, donderdag 12 februari 2015 20:57

Hier heb ik natuurlijk over nagedacht en ik kom maar tot één conclusie en dat is dat mijn oma (die nooit geïnteresseerd is geweest in nieuwe technieken) totaal niet weet wat er op dit moment allemaal mogelijk is op computergebied.
Dit inderdaad. Er gebeurt van alles en mogelijk meer dan in haar leven (tot het punt dat ze zich niet meer interesseerde in verandering) ooit gebeurd is.
Alleen het is niet zo zichtbaar als een trein die uitgevonden wordt, of een vliegtuig dat om de kerk van Haarlem vliegt. Het is van iets geheel nieuws naar iets enorm verbeteren gegaan.

Echter de wetenschap is de laatste jaren/decennia in een stroomversnelling gekomen, de (digitale) techniek springt nog elk jaar flink vooruit, etc etc.

Wie had 20 jaar geleden gedacht dat je in een winkel iets leuks kon zien, dat met een apparaat ten grootte van een pakje sigaretten (welke nu ook elektronisch zijn) kan fotograferen om zo via whatsapp thuis te laten zien, om, na goedkeuring, met datzelfde apparaat geld van een rekening over te schrijven en eventueel ook nog contactloos mee te betalen.

Door Tweakers user mesa57, donderdag 12 februari 2015 21:55

Het is toch voornamelijk electronica die ontwikkelingen laat zien. Als je daar niet zo in geïnteresseerd bent, is dat ook niet zo belangrijk.
99% van de auto's gebruiken nog steeds dezelfde techniek als voor WOII (behalve de electronica)
We stoken nog steeds fossiele brandstoffen in energiecentrales, kernenergie hebben we nooit goed onder de knie gekregen.
De grootste ontwikkeling die ik zie is het wereldwijde communicatienetwerk genaamd 'internet'. Maar ook dat is electronica.

Door Tweakers user H!GHGuY, donderdag 12 februari 2015 22:08

En volgens sommigen staan we van de vooravond van een nieuwe industriële revolutie:
http://www.nieuwamsterdam.nl/de-derde-industriele-revolutie

Door Tweakers user sypie, donderdag 12 februari 2015 22:37

De cd kwam in ons leven
De VHS en later de DVD kwam in ons leven
MP3 spelers kwamen op de markt
En deze 3 ga je ook nog meemaken dat ze weer verdwijnen. De CD/DVD wordt al vervangen door digitale media die op een apparaat binnenkomt via internet.

De MP3-speler verdwijnt ook, dit zit ingebakken in je telefoon... Zolang de batterijen langer mee gaan dan voorheen zullen dit soort functies ook niet verminderen op een telefoon.

Door Tweakers user Joosie200, donderdag 12 februari 2015 23:35

Ik merk het ook bij mijn opa en oma.

- WO1/2/koude oorlog/etc/etc meegemaakt
- Opkomst van de wasmachine/tv/koelkast/etc/etc
- Opkomst van de auto/vliegtuig/etc/etc

Dat zijn stuk voor stuk grootschalige veranderingen geweest die de gehele wereld toch wel op zijn kop zette. Ze kan nu zo mooi vertellen: vroeger waren wij de eerste met een Miele wasmachine in huis. Kwam de hele buurt langs en die gaf je een paar kwartjes zodat zij de wasmachine ook konden gebruiken. Buren lieten hun kinderen achter bij ons achter onze tv, we waren op die manier een eigen kinderdagverblijf in die tijd. En ga zo maar door.

Maar onze generatie heeft ook al wel wat meegemaakt (al valt het in verhouding wel mee)

-War on terrorism, eerste/tweede golfoorlog/Kosovo/inval Irak en Afghanistan
-Opkomst van de pc/laptop/tablet/smartphones/smartwatches/augmented reality
-Opkomst van het internet/van inbelverbinding naar glasvezel

Wat we nog gaan krijgen:
-Opkomst van de autonome (vracht)auto's
-Opkomst van de autonome (zorg)robots
-Opkomst van bitcoin/blockchain waarmee onze financiële wereld de 21 eeuw instapt
-Uiteenvallen EU door Rusland die weer oude tijden laat herleven, mogelijk WO 3?
-Voedsel/water/energietekort wegens bevolkingsgroei die in de derde-wereld-landen onverminderd stijgt
-Arbeidsloos bestaan voor de mensheid / het basisinkomen?
-Van consument naar producent door 3d-printers?

Het mooie van 'mijn' generatie zoals TS is dat wij nog weten hoe het is om een leven voor te stellen voordat internet grootschalig doorbrak. Een leven zonder internet, computers, smart of dumb phones hebben wij nog meegemaakt als kind terwijl we opgroeiden. Mocht later de pleuris uitbreken omdat elk werelddeel en elk groot land zijn eigen voorzieningen wil veilig stellen, dan wil ik nog maar zien in hoeverre het idee van: internet of things succesvol zal blijven of worden ooit. Even lang genoeg een stroomnetwerk uitschakelen en de mens tegen die tijd kan niks meer als de robots en de autonome systemen uitvallen.

In veel zijn dit gewoon evoluties t.o.v. eerdere revoluties die onze opa en oma's mee hebben gemaakt. Maar kun je dan nagaan wat er gruwelijk veel eigenlijk al anders is binnen 3 generaties? En hoe zou dat zijn als wij zelf later oud zijn en terugkijken? Dan kunnen we ala opa/oma vertelt gaan lullen hoe het internet ooit begon, wat een pc was etc etc. Het is ook een beetje: de jeugd van tegenwoordig verhaal, maar dat is van alle tijden ;)

Door Tweakers user mashell, vrijdag 13 februari 2015 00:48

We gaan vast nog meemaken dat er een Europese regering komt met president en alles. Dat Rusland en China uit elkaar vallen. En België ook. Dat de beide Korea's herenigd zullen worden. Dat de hele grachtengordel van Amsterdam autovrij is. Dat alternatieve energiebronnen zo gangbaar worden dat het midden oosten een verarmd woestijngebied wordt. Dat Afrika een supermacht vormt. Dat er mensen op mars lopen. Dat er buitenaardse wezens op aarde lopen. Dat Samsung stopt met het maken van smartphones. Dat Yahoo Google overneemt nadat het tracken van website gebruikers over meer dan 1 website door wetgeving in vrijhandelsovereenkomsten wordt verboden. Dat Pechtold en Wilders samen een regering vormen die 13 dagen stand houdt. Dat Nederland in 1 jaar wereldkampioen wordt bij het voetbal en hockey (zowel dames als heren) en gouden medailles bij het short track wint. Dat de rijkste persoon op aarde een Chinees is. Dat kanker als goed behandelbaar geldt. Dat de gemiddelde levensverwachting voor een Nederlander boven de 100 komt te liggen.

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 13 februari 2015 00:48

Gmount schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 17:50:
[...]


Maarja, is dat nu net zo spannend als het idee dat de aarde niet plat is maar rond? Dat de zon niet om de aarde draait maar andersom? Dat we in 1903 voor het eerste een machine gemaakt hebben die de lucht in ging? De eerst maanlanding? Het is natuurlijk een vergaande (r)evolutie, maar zo heftig als bovenstaande is het nu ook weer niet.

het heeft er denk ik ook een beetje mee te maken hoe snel de ontwikkeling van iets gaat.
Bijvoorbeeld onze smartphones werden twintig jaar geleden waarschijnlijk onmogelijk geacht. Maar wijs nu eens dé techniek aan die ze toch mogelijk heeft gemaakt? Het is een "langzame" evolutie geweest, net als bijvoorbeeld het internet. Je zou kunnen zeggen dat de basis hiervoor al is gelegd bij de uitvinding van het telegram. Dingen als de maanlanding en het eerste vliegtuig zijn een heel duidelijke first (na jaren van mislukkingen en onderzoek) Nu zijn er ook nog steeds wel firsts (eerste FHD scherm in smartphone etc) maar die zijn toch van te voren al te voorspellen. Het is gewoon wachten op de eerste telefoon met 4k scherm en de eerste provider die meer dan een Gb/s aan consumenten aanbied.
ik denk dat je hier toch wel echt gigantisch de mist in gaat me je first en je niet firsts, kijk eens naar hoe 'relatief' weinig die maanlanding heeft opgeleverd voor die +/- 5 miljard mensen voor wie het ver van mijn bed show was, sure er zijn wat kunststoffen ontwikkeld die later ook op andere vlakken zijn toegepast, maar in zekere zien geld dat ook voor de IT en haar kruisbestuivingen bijv richting gezondheidszorg...

ik denk dat de totstandkoming van internet (voor de massa) in die paar jaar dat dat er nu is, echt een gigantische revolutie heeft veroorzaakt, het is nog al was in krap 20 jaar van,

code:
1
<blink><marquee>  <p>mijn   pagina</p> </marquee></blink>

naar de ondergang van hele winkelketens, waaronder mogelijk straks zelfs de blokker en de hema...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 13 februari 2015 00:49]


Door Tweakers user marcel87, vrijdag 13 februari 2015 01:49

Hahn schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:44:
Oma heeft inderdaad best een punt. 'Niets' meemaken is wat overdreven, maar de grootste ontwikkelingen gebeuren als je met niks begint. Dan ga je van niks naar iets. Wat wij qua ontwikkelingen meemaken is vaak van iets ruws naar iets fijners.

De opkomst van internet is één van de weinige grote ontwikkelingen die je als twintiger (wat ik ben) echt mee hebt kunnen maken, is mijn mening.
Dat inderdaad, maar oma vergelijkt ook nogal scheef natuurlijk. Hoe kan je een mensenleven van 92 vs 10-20-30+ vergelijken? Het ligt dus ook aan wanneer je instapt dat je iets groots kunt vinden en of dus vindt dat je van niks naar iets gaat.
Iemand die al tig grote gebeurtenissen heeft meegemaakt en afhankelijk van zijn interesse zal vergelijken met huidige ontwikkelingen, zal zeggen dat dit een saaie tijd is. Iemand die 15 is, komt nog maar net kijken en vindt de ontwikkelingen die oma niet significant vindt toch wel groots. Oma volgt en/of gebruikt het nu waarschijnlijk ook niet meer zo actief, dus zal ze het allemaal sowieso anders ervaren.

Misschien maken wij nog wel tig grote ontwikkelingen mee die de ervaring van de 90-generatie nu dik zal overtreffen. Dat weet niemand, maar het is ook niet onmogelijk. Een paar reacties hebben al mooie dingen opgesomd wat mogelijk zal komen. Het hoeft ook niet perse op technisch vlak te zijn, revoluties zijn op zoveel vlakken te vinden.

Door Tweakers user Dets, vrijdag 13 februari 2015 06:50

Moet je eens met je kinderen naar een techniekmuseum gaan, dan zie je hoe groot de kloof al is. Dingen die ik nog ken en zij niet meer: telefoon met draaischijf, zwart/wit tv, ponskaarten, ringkerngeheugen, cassettebandje, videorecorder, floppydisk (8", 5,25"), diskette etc. De gloeilamp is over een paar jaar echt weg. Ik weet nog dat we CV kregen in huis.

Miniaturisering van elektronica is enorm belangrijk. Mijn eerste "mobieltje" was een Ericsson A1018s. Mijn eerste computer een Philips P2000, een hele generatie is opgegroeid met de Commodore 64. Ik had vroeger een Seiko Messagewatch (kent iemand die nog?) De Psion en Palm organizers? Kijk eens wat er nu beschikbaar is, in een kleiner "doosje" met een veelvoud aan capaciteit en mogelijkheden.

Internet heeft heel veel impact. Ik weet nog dat ik mijn buren moest uitleggen dat ik geen enorme telefoonrekening had als ik naar een site in de VS surfde. Kent iemand nog een BBS of zoiets als Hobbyscoop?

3D-printen etc. gaat echt nog wel een vlucht nemen denk ik. Een collega moest laatst naar de tandarts voor een kroon, was opmeten van de grootte, vervolgens werd de kroon in de ruimte ernaast op maat gefreesd en kon geplaatst worden. Allemaal in 1 behandeling. Doorontwikkelen of het medische vlak gaat zeker gebeuren. Vroeger had je de copy/print-shops, nu zie je die langzaam ontstaan voor 3D-printen. Totdat we dat ook gewoon thuis kunnen.

Social media zijn een ontwikkeling op zich en verandert de maatschappij enorm. We gaan anders met elkaar om, houden anders contact.

De techniek achter Google Glass, Oculus Rift en nu Hololens gaat zeker nog invloed hebben. Ik hoorde gisteren Alexander Klöpping over de volgende stap, het rechtstreeks op je oog projecteren van objecten via een soort headset (dus zonder glazen). Stel je voor we zijn in staat omdat voor een groot publiek te doen, dan gaat de wereld er letterlijk anders uit zien.

Kortom we gaan nog heel veel meemaken. Ik denk dat oma niet eerlijk vergelijkt, een leven van 92 heeft meer gezien en meegemaakt dan iemand met de helft van die leeftijd. Verder denk ik dat ze een beetje gestopt is met het bijhouden van de ontwikkelingen (mijn ouders snappen niets van internet en zullen ook nooit zeggen dat dat veel betekent). Als je het simpel bekijkt is de auto ook een doorontwikkeling van de paard en wagen, en de industrialisering een doorontwikkeling van het handgereedschap.

Als ik over 45 jaar 92 ben dan kan ik waarschijnlijk ook zeggen dat de jongere generatie niets meer meemaakt. Misschien dat mijn kleinkinderen dan hetzelfde berichtje op Tweakers plaatsen :-)

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 13 februari 2015 09:15

Joosie200 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:35:
-Opkomst van bitcoin/blockchain waarmee onze financiële wereld de 21 eeuw instapt
Dat zie ik echt niet gebeuren, bitcoin is echt aan het einde van zijn levensduur

Door Tweakers user Fawn, vrijdag 13 februari 2015 10:18

Wat betreft vliegtuigen en luchtvaart:
Nu zijn er de drones die door consumenten betaalbaar zijn en met veel precisie bestuurd kunnen worden.

Dat is een heel stuk verder dan de vlieger aan een touwtje die je oma misschien ooit gebruikt heeft.

Door Tweakers user Xanaroth, vrijdag 13 februari 2015 10:40

Ik denk dat je lijstje niet groter hoeft te zijn dan 'internet'.

Ik bedoel, vroeger had je 'raketgeleerden' en andere waanzinnig briljante mensen die veel wisten.
Tegenwoordig heb je slechts een smartphone/tablet/pc nodig, internetverbinding en 5 minuten tijd om aan informatie te komen waar ze vroeger tientallen jaren voor nodig hadden om te leren/verzamelen.

P.s. die 5 minuten is natuurlijk inclusief youtube filmpje met uitleg en wat foto's van grumpy kat bekijken - immers, als je toch op internet zit...

Door Tweakers user leipo18, vrijdag 13 februari 2015 10:45

Kijk.....dit is nou een leuke blog.

Ga ik zeker volgen.

Door Tweakers user A Lurker, vrijdag 13 februari 2015 12:27

Waar het punt van Oma zit, is denk ik dat wat zij meemaakte veel tastbaarder is, en voor een 'leek' dus ook veel revolutionairder, dan alle modernere zaken waarvan je misschien niet alles begrijpt.

Ongetwijfeld was het revolutionair toen de gebroeders Wright begin 20e eeuw gingen 'vliegen'. Maar dat betekent niet dat alles wat vandaag de dag verandert minder belangrijk is. Je moet het echter zoeken in een andere hoek, namelijk het digitale tijdperk. Echter moet je beseffen dat het minder transparant is, en dat is nou eenmaal een eigenschap van informatietechnologie. Als de IT het goed doet, lijkt het allemaal zo simpel, en zo vanzelfsprekend, maar de achterliggende stappen, schaalverkleining van transistoren bijvoorbeeld, zijn net zo revolutionair.

Een smartphone is voor Oma ook niet echt nieuw, want bellen kunnen we al 30 jaar. Maar als je technisch gaat kijken wat er in 20 jaar veranderd is van onze 'wireless' dect thuistelefoontjes, naar smartphones die krachtiger zijn dan een PC van 20 jaar geleden, dan besef je je dat dingen nog steeds even hard veranderen en dat we wel degelijk zat meemaken.

Door Tweakers user -RetroX-, vrijdag 13 februari 2015 13:09

A Lurker schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 12:27:
Een smartphone is voor Oma ook niet echt nieuw, want bellen kunnen we al 30 jaar.
Correctie: bellen kunnen we al 130 jaar. (wiki)
m'n 82 jarige oma
(...)
Zelf heeft ze bijvoorbeeld de volledige ontwikkeling van de luchtvaart meegemaakt
Als je het hebt over de eerste gemotoriseerde vlucht van de gebr. Wright dan praat je over 1903. Dat is dus 29 jaar voordat oma in kwestie geboren was. Die aanspraak op "de volledige ontwikkeling van luchtvaart" is dan wel héél erg ruim geclaimt.

Maar de VHS claim van friggler is ook niet juist. VHS was al een jaar of 5 op de markt voordat friggler geboren was.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 13 februari 2015 13:15]


Door Tweakers user PixelPhobiac, vrijdag 13 februari 2015 13:47

Opkomst van blockchain technologie (Bitcoin etc.)

Door Tweakers user friggler, vrijdag 13 februari 2015 13:57

-RetroX- schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 13:09:
[...]

Correctie: bellen kunnen we al 130 jaar. (wiki)


[...]


Als je het hebt over de eerste gemotoriseerde vlucht van de gebr. Wright dan praat je over 1903. Dat is dus 29 jaar voordat oma in kwestie geboren was. Die aanspraak op "de volledige ontwikkeling van luchtvaart" is dan wel héél erg ruim geclaimt.

Maar de VHS claim van friggler is ook niet juist. VHS was al een jaar of 5 op de markt voordat friggler geboren was.
True, maar voordat zo'n mooie videorecorder bij ons in huis stond waren er wel jaartjes overheen gegaan.

Door Tweakers user -RetroX-, vrijdag 13 februari 2015 14:31

Dat zal, maar is het in het bezit hebben van iets voorwaarde om de ontwikkeling ervan mee te maken?

Maar de "jullie maken niets mee" lijkt me eerder de ventilatie van een mentaliteit dan een echte veronderstelling. Lijkt me meer een psychologische blokkade waarbij de hang naar het verleden simpelweg te sterk is. Een gevalletje "vroeger was alles beter" zeg maar.

Door Tweakers user Seriph, vrijdag 13 februari 2015 15:12

Een van de grotere uitvindingen van deze tijd is het internet en het altijd toegang tot internet. Wij kunnen nu zoveel beter op de hoogte zijn van ontwikkelingen. In 1903 ging het eerste vliegtuig de lucht in maar alle failures die hieraan vooraf gingen weet men weinig af. Nu kan je de ontwikkeling volgen van iedere uitvinding volgen van begin tot einde.

En ik denk dat de perceptie van je Oma ook een beetje veranderd is. Hoe verder is terug is in de tijd hoe meer het gecomprimeert wordt. Tussen de eerste man op de maan en de eerste echte raket heeft geduurd van 1945(ish) tot 1969. Dat is ruim 25 jaar. In de volgende 25 jaar zijn wij inmiddels op mars alleen niet meer met mensjes maar met robots. Wat eigenlijk nog veel cooler is want die hadden wij toen nog niet. Voyager reageert nog steeds en die is inmiddels in interstellar space.

Door Tweakers user RadioKies, vrijdag 13 februari 2015 15:59

De voorbeelden die je noemd zijn niet echt geweldige ontwikkelingen. Echt kunnen vliegen was niet nieuw voor ze maar wel voor vrijwel iedereen beschikbaar. Het vliegtuig bestond echter al wel. Dat wij van een beeldbuis naar een platte TV overgaan is niet echt vernieuwend. Jazeker, het is ontwikkeling maar niet vernieuwend.

Iemand op de maan zetten was vernieuwend, je had er alleen niet echt wat aan (het was meer een ego race tussen de 2 grootste machten toen dan focus op technologie).

•De opkomst van de pc en wat later de laptop
Ja vernieuwend, maar het begin daarvan heeft je oma wel meegemaakt.
•De opkomst van het internet
Ja en nee (voornamelijk wel). Internet is een beetje zoals GPS. Het was eerst beschikbaar voor ziekenhuizen en het leger, later voor iedereen. Ze kan het eerste deel meegemaakt hebben, de integratie overal kan ze evt niet meegekregen hebben. Als 30jarige heb je idd het tijdperk van inbelmodem naar overal verkrijgbaar (WiFi/4g).
•De flatscreen tv werd ontwikkeld
Doorontwikkeling van de beeldbuis die je al had. Meer toepassingen, maar de basis was er al. De stap van grote televisie naar live op je telefoon in betere kwaliteit kijken zou een betere zijn.
•De cd kwam in ons leven
CD is de vervanging van de tapes, de tapes waren dat van vinyl. Niet vernieuwend genoeg imo.
•De VHS en later de DVD kwam in ons leven
Zekfde als de CD. Ik zou eerder opnoemen dat wij meegemaakt hebben dat wat vroeger in een heel pand moest staan om een paar byte in op te kunnen slaan nu zo groot is als je nagel en een factor miljoen meer aan data kan bevatten. Oftewel het verkleinen van opslagmedia.
•MP3 spelers kwamen op de markt
Zelfde als de vorige 2 punten. De ontwikkeling is de verkleining van technologie. Van Walkman naar een kleiner iets waar meer op kan.
•De mobiele telefoon werd gemeengoed
Ja, vrijwel overal waar je maar wilt bereikbaar zijn.
•Volwassen spelcomputers kwamen op de markt (NES, SNES, Gameboy, enz)
Ja en nee, het is een doorontwikkeling van de grote speelkasten en je had al de Atari thuiscomputer waar je Arkanoid e.d. op kon doen. Je had ook al tape computers die je op een tv kon aansluiten en daardoor al als een console gezien kan worden. De ja in de zin is dat wij de opkomst van entertainment hebben meegemaakt. Van (buiten)spelen met fysieke dingen of verbeeldingen naar binnen achter een scherm.


Wat ik zou zeggen wat echt typerend en vernieuwend is, is dat wij heel erg naar globalisatie zijn gegaan en informatie veelzijdiger/openbaar is geworden. Globalisatie zoals in meer contact met de rest van de wereld, meer saamhorigheidsgevoel op zich. Zoals iemand al aanhaalde, je kan op een koreaanse zender kijken naar e-sports waar Amerikanen commentaar geven. Er zijn genoeg dingen waar afkomst geen invloed heeft. Je hebt Amerikanen die met Russen werken en bij zoiets als 'je suis charlie' is iedereen in de wereld ineens frans. De EU laat de Russen sattellieten de ruimte in schieten ondanks de spanning met Rusland er wel is ivm Ukraine.

Informatie voorziening is ook erg veranderd. Je hebt niet meer 1 nieuwsbron. We zien niet alleen het verkleurde beeld dat het NOS geeft, maar we zien ook de andere kant van het verhaal van bijvoorbeeld een nieuwszender uit een ander land. Herinneren wij Boris the Butcher nog van het rebellenleger die een beertje in de lucht hield van MH17? Moord en brand gaf de media aan in NL. Die man moest dood! Dankzij andere media zagen wij echter dat hij het niet als trofee omhoog hield, maar als icoon voor iets vrezelijks. Niet alleen nieuwszenders, maar iedereen kan door internet bijvoorbeeld heel makkelijk informatie delen. Je kan met een Skype live met iemand aan de andere kant van de wereld praten terwijl je die persoon ook ziet. Je hoeft hem of haar niet eens te kennen.

Door Tweakers user TimMer, vrijdag 13 februari 2015 21:07

Eens; wij maken voornamelijk schijninnovatie mee. En spelcomputers zijn leuke gimmicks, maar geen innovatie. Idem voor nieuwe mediaformaten.

Wel hebben wij computers, internet en draadloze telefonie groot zien worden. Van alledrie vraag ik mij overigens af of het daar wel beter/leuker van is geworden...

Ja: computers zijn handig en efficiënt, maar hebben een hoop onpersoonlijker gemaakt en zorgen voor veel stress door een steeds hoger liggende lat van efficiëntie.

Ja: internet is mooi voor het snel en wereldwijd delen van informatie, maar net zo goed van bullshit en zelfs desinformatie.

Ja: draadloze/mobiele telefonie is handig en kan zelfs levens redden, maar zorgt ook voor heel veel stress en sociale distantiëring.

In de jaren '80 ging het ook prima zonder al die toeters en bellen, stuk persoonlijker, stuk minder stress.

Door Tweakers user ZeroSect0r, zaterdag 14 februari 2015 07:27

- Internet, en alle gevolgen daarvan voor de maatschappij (van online winkelen tot aan burgerjournalistiek tot aan deeleconomy tot aan social networking tot aan kickstarted crowdfunding). Onwijs belangrijk.

- Mobiele connected devices: iPod, iPhone, iPad hebben ook een waanzinnige impact gehad (zelfs je moeder of je dochtertje van 3 kan nu een computer gebruiken); tot aan wearable tech (Apple Watch/Google Glasses).

- Google (Search). Alles wat je wilt weten google je.

- Tesla cars (elektrische auto's) eindelijk doorgebroken mainstream.

- Human Genome Project

- Roken bijna overal verboden in publieke plaatsen.

zijn zo maar een paar dingen die ik kan bedenken.

Door Tweakers user Sissors, zaterdag 14 februari 2015 12:05

TimMer schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 21:07:
Eens; wij maken voornamelijk schijninnovatie mee. En spelcomputers zijn leuke gimmicks, maar geen innovatie. Idem voor nieuwe mediaformaten.

Wel hebben wij computers, internet en draadloze telefonie groot zien worden. Van alledrie vraag ik mij overigens af of het daar wel beter/leuker van is geworden...

Ja: computers zijn handig en efficiënt, maar hebben een hoop onpersoonlijker gemaakt en zorgen voor veel stress door een steeds hoger liggende lat van efficiëntie.

Ja: internet is mooi voor het snel en wereldwijd delen van informatie, maar net zo goed van bullshit en zelfs desinformatie.

Ja: draadloze/mobiele telefonie is handig en kan zelfs levens redden, maar zorgt ook voor heel veel stress en sociale distantiëring.

In de jaren '80 ging het ook prima zonder al die toeters en bellen, stuk persoonlijker, stuk minder stress.
En nu kan je hetzelfde zeggen over de auto, de typemachine, de telefoon, de TV, etc.

Ik denk internet, en in mindere maten mobiel internet, één van de grootste innovaties ooit is voor de mensheid. Simpelweg omdat het nagenoeg alle menselijke informatie beschikbaar maakt voor iedereen op elk moment op elke plaats.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 februari 2015 12:10]


Door Tweakers user HallonRubus, zaterdag 14 februari 2015 14:19

magnifor schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 19:02:
We leven, in mijn opinie, in een uiterst interessant tijdsperk:

(...)
Ja en nee, wat je tot nu vooral aan ontwikkelingen had was verbeterde fysieke technologie, die natuurlijk een grote invloed had op de samenleving, maar in wezen niet alles overhoop haalde. Dit gaat nu wel gebeuren, maar ik denk dat wetten, normen en politiek niet zo snel zullen veranderen dat wij deze omslag volledig zullen meemaken.

Nu steeds meer dingen digitaal worden, geglobaliseerd* en gedeeld (al dan niet gratis) zie je dat aan niet alleen technologie nu goedkoper wordt, maar kennis eigenlijk ook. Terwijl juist kennis de laatste honderden (of zelfs duizenden) jaren sterk in waarde is gestegen. Hoe ingewikkelder de technologie werd, hoe waardevoller kennis werd om die technologie te verbeteren. Maar wat je door het internet krijgt is dat kennis vaak gratis te verkrijgen is, daarnaast studeren er elk jaar meer miljoenen mensen af aan een universiteit. Dus je krijgt steeds meer mensen met kennis, die het steeds goedkoper kunnen delen.

Tegelijkertijd raken grondstoffen steeds schaarser, al dan niet doordat ze niet vervangbaar zijn (olie), al dan niet doordat de vraag te groot wordt (vlees). Ik zie het daarom wel gebeuren dat goederen veel duurder gaan worden, en kennis (diensten) veel goedkoper. Dit zal de verhoudingen in de wereld wel flink op z'n kop zetten.

*die is ook nog maar door een persoon hierboven genoemd, bedenk wel dat de eerste containers pas in 1966 in Rotterdam aankwamen, 40 jaar later kun je via internet een kabeltje uit China tot aan de brievenbus laten bezorgen voor niks.

Door Tweakers user TimMer, zaterdag 14 februari 2015 15:04

Sissors schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:05:
[...]

En nu kan je hetzelfde zeggen over de auto, de typemachine, de telefoon, de TV, etc.

Ik denk internet, en in mindere maten mobiel internet, één van de grootste innovaties ooit is voor de mensheid. Simpelweg omdat het nagenoeg alle menselijke informatie beschikbaar maakt voor iedereen op elk moment op elke plaats.
Nee, dat kun je niet.

De auto, typemachine en de telefoon hebben juist voor meer menselijk contact gezorgd.

De televisie inderdaad niet, maar wel voor een nationaler en mondialer contact, net als internet, maar inderdaad ook met dezelfde nadelen als internet (sociale distantiëring, afstomping, etc).

En zoek het verschil tussen data, informatie en desinformatie eens op; eerste wat wij leerden tijdens mijn ICT-studie. Cruciaal onderscheid.

Door MB54, zaterdag 14 februari 2015 18:52

Heel, héél lang geleden ;-) kregen we op de typekamer elektrische typemachines met correctielint.
Dat we dat mochten meemaken! Een uitzinnige typekamer met zo'n 25 meiden: dat maken jullie niet meer mee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrijfmachine

Door Tweakers user Sissors, zaterdag 14 februari 2015 21:50

TimMer schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 15:04:
[...]

Nee, dat kun je niet.

De auto, typemachine en de telefoon hebben juist voor meer menselijk contact gezorgd.
Tja dat zeg je nu omdat he in je straatje uitkomt, maar exact hetzelfde kan je dan ook weer van alle nu nieuwe uitvinden zoals mobieltjes en internet.

Van auto en telefoon kan je bijvoorbeeld heel simpel zeggen dat omdat het daardoor makkelijker was om contact te hebben met mensen verder weg, dat dat het einde was van de lokale gemeenschappen.

En de typemachine? Een gerelateerde: http://xkcd.com/1227/. 100 jaar geleden klaagde ze dat het versturen van brieven te lage drempel had gekregen, en nu klagen we dat het schrijven van sms'jes, whatsappjes, etc een te lage drempel is voor goed contact. Oftewel andere eeuw, same shit.

Door Tweakers user TimMer, zondag 15 februari 2015 03:26

Mij beschuldigen van opportunisme en tunnelvisie verandert niets aan de feiten, die iedereen wel kent, of hij/zij het nu wil of niet.

Alles heeft voor en nadelen, feit is: des te meer technologische innovatie toeneemt, des te asocialer wij worden.

De mens is kennelijk nog niet ver genoeg om een gezonde balans aan te brengen in het gebruik van de wonderen der techniek.

Reageren is niet meer mogelijk